محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به اهمیت توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی تاکید کرد و گفت: قاره آفریقا با داشتن ظرفیت های بسیار ارزشمند قابلیت سرمایه گذاری داشته و با توجه به نیروی کار، منابع معدنی و کشاورزی در قاره آفریقا وجود دارد و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دانش بنیان، پتروشیمی، پالایشگاهی و نفتی و صنایع، می توان از این ظرفیت برای توسعه مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری با کشورهای آفریقایی بهترین بهره را برد.

وی ادامه داد: مبادله کالا با طلا نیز می تواند ظرفیت بسیار مهمی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی باشد؛ که باعث جایگزینی با منابع ارزی خواهد شد .از طرفی نیز برپایی اتاق های مشترک میان ایران و کشورهای آفریقایی نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: در آینده وضعیت آفریقا روز به روز در حال رشد است و از منابع عظیمی که دراین کشورها وجود دارد می توان بیشترین بهره برداری را در حوزه های اقتصادی کرد. نشست های مشترک تجاری میان کشورمان با کشورهای آفریقایی می تواند موقعیت بسیار خوبی را شروع سرمایه گذاری های جدید فراهم کند.

آصفری بیان داشت: دولت به ویژه وزارت امور خارجه باید با شناخت کامل از این ظرفیت ها، میزان تعاملات با کشورهای آفریقایی را افزایش داده و سرمایه گذاران را در این مسیر تشویق کند چراکه افزایش مناسبات اقتصادی با قاره آفریقا در آینده می تواند باعث پیشبرد روند توسعه در کشور شود.