باتری های موبایل همانند سایر بخش های گوشی، دیر یا زود ممکن است با مشکل مواجه شده و به سمت خرابی پیش روند. عوامل متعددی در تعیین سرعت روند تخریبی باتری مؤثر هستند که یکی از مهم ترین آن ها، شیوه شارژ باتری است. میزان شارژ باتری، تعداد دفعات اقدام به شارژ، بازه مناسب شارژ، نوع شارژر مورد استفاده و سلامت آن جزو مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله به تفصیل تعدادی از نکات مهم ارائه شده توسط متخصصان در رابطه با شیوه صحیح شارژ باتری موبایل را بررسی خواهیم کرد. باید به این نکته نیز توجه کرد که در سال های اخیر، فناوری های جدیدی در طراحی و ساخت باتری و شارژر بکار گرفته شده و از این رو، روش صحیح شارژ باتری گوشی های جدید با گوشی های قدیمی متفاوت خواهد بود.

البته باید به این نکته توجه کرد که مواردی همچون شارژ باتری به روش صحیح، کاهش میزان استفاده از گوشی و یا تغییر برخی تنظیمات آن صرفاً سرعت فرآیند تخریبی باتری را کاهش می دهند و نمی توانند بطور کامل مانع آن شوند. خرابی باتری به تدریج بیش تر شده و حتی ممکن است در بلندمدت سبب بروز آسیب در سایر بخش های سخت افزاری گوشی نیز شود. از این رو تعویض باتری هنگام مشاهده هرگونه علامت ناشی از خرابی آن امری اجتناب ناپذیر بوده و در صورت نیاز می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی فونی شاپ نسبت به خرید باتری جدید اقدام کنید. با این حال با توجه به جدانشدنی بودن اکثر باتری های امروزی و سختی نسبی تعویض آن ها نسبت به نسل های قبلی، بهتر است از ابتدای خرید گوشی مواردی همچون شیوه صحیح شارژ را در نظر داشته باشید تا دیرتر با خرابی باتری موجه شوید.

بازه مناسب شارژ باتری موبایل

در گذشته یکی از مواردی که کارشناسان همواره به آن تأکید می کردند، عدم شارژ باتری در تمام طول شب بود که بین کاربران امری عادی تلقی می شد. ادامه ورود جریان انرژی پس از 100 درصد شدن شارژ در گوشی های قدیمی سبب داغ شدن بیش از حد باتری می شد که آثار مخربی در بخش های سخت افزاری گوشی برجای می گذاشت. اما امروزه فناوری جدیدی بکار گرفته شده که پس از تکمیل ظرفیت باتری، جریان انرژی متوقف شده و در این شرایط مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. با این حال، در حالت استندبای نیز به میزان کمی از شارژ باتری کاسته می شود و برای جبران آن جریان برای مدت کوتاهی بلافاصله برقرار می شود؛ این مورد می تواند در بلند مدت سبب بروز آسیب در باتری های موبایل شود.

l2

یکی از نکات مهم دیگر در این بخش، جلوگیری از کاهش بیش از اندازه شارژ است. افراد مختلف صرفاً جهت جلوگیری از خاموش شدن گوشی آن را شارژ می کنند و معمولاً تا زمانی که شارژ باتری به صفر درصد نزدیک نشده، اقدام به شارژ مجدد آن نمی کنند. بررسی های صورت گرفته نشان داده که بهترین بازه برای شارژ باتری 40 تا 80 درصد بوده و حداقل بهتر است از کاهش آن به زیر 20 درصد جلوگیری به عمل آید. تکرار دائمی بازه 0 تا 100 برای باتری مشکل زا بوده و سرعت روند تخریبی آن را افزایش خواهد داد. با این وجود، هر ماه یک بار اقدام به شارژ در بازه صفر تا صد جهت کالیبره کردن باتری می تواند مفید باشد.

نوع شارژر و انواع روش های شارژ باتری

همواره به این نکته تأکید شده که بهترین شارژر ممکن برای هر گوشی، شارژر ارائه شده توسط خود کمپانی و مخصوص همان گوشی است. شارژرهای مختلف ویژگی های متفاوتی دارند که هر کدام بطور ویژه برای گوشی مشخصی طراحی شده اند. از این رو، استفاده از شارژرهای گوناگون با مشخصات مختلف در بلندمدت سبب بروز مشکل در باتری خواهد شد. سلامت شارژر به دلیل نقش مستقیم در تنظیم میزان انرژی انتقالی به باتری اهمیت بالایی داشته و باید نسبت به بروز هرگونه مشکل، خرابی یا آسیب در آن حساس باشید. در صورتی که از وجود مشکل در آن اطمینان حاصل کردید، باید شارژر ویژه طراحی شده برای گوشی خود را در اسرع وقت تهیه کرده و جایگزین قبلی کنید.

l3

در مورد انواع روش های شارژ، امروزه قابلیتی تحت عنوان شارژ سریع (Fast Charge) در گوشی های موبایل دیده می شود که شارژر های ویژه آن توان بالایی داشته و بسیار سریع تر از نسل های قبلی باتری را شارژ می کنند. طبق بررسی های صورت گرفته، تأثیر منفی خاصی ناشی از شارژ سریع بر روی باتری مشاهده نشده است؛ اما توصیه می شود گاهی اوقات در بخش تنظیمات گزینه فست شارژ را غیرفعال کرده و باتری را به حالت عادی شارژ کنید. روش امروزی دیگر شارژ باتری های موبایل، استفاده از پد مخصوص شارژ وایرلس بوده که گوشی های جدید از آن پشتیبانی می کنند. این روش نیز در صورت عدم شارژ بیش از حد باتری، مشکل چندان خاصی ایجاد نخواهد کرد.

نکات تکمیلی

بهتر است برای کاهش بروز مشکل، گوشی را هنگام شارژ کردن خاموش کنید؛ با این حال گاهی اوقات این امر امکان پذیر نیست. از این رو توصیه می شود میزان استفاده از گوشی را به حداقل ممکن کاهش دهید. ورود و خروج همزمان جریان از باتری مخرب بوده و سبب کاهش طول عمر آن خواهد شد. به داغ شدن شدید باتری هنگام شارژ نیز توجه کرده و به دنبال یافتن دلیلی برای آن باشید. در این شرایط معمولاً شارژر دچار مشکل شده و بهتر است آن را تعویض کنید.

همانطور که اشاره شد، کیفیت و عملکرد باتری بطور مستقیم تحت تأثیر نوع و شیوه شارژ آن است. براساس اعلام رسمی هواوی، باتری های گوشی هواوی معمولاً پس از 500 چرخه شارژ و دشارژ کیفیت اولیه خود را از دست داده و تقریباً پس از 700 چرخه نیاز به تعویض پیدا می کنند. این امر در برندهای دیگر تا حدودی متفاوت تر بوده و براساس اعلام برخی از آن ها، باتری معمولاً پس از 2 تا 3 سال استفاده ممکن است دچار خرابی یا کاهش کیفیت شود. با این وجود، نحوه صحیح شارژ باتری نیز در این ارقام مؤثر بوده و رعایت نکات اشاره شده می تواند منجر به افزایش عمر باتری شود.