پس از مدتی به علت نامعلومی پاراگلایدر تعادل خود را از دست داده و سقوط می‌کند و هر دو برادر جان خود را از دست می‌دهند.

در وقوع چنین حوادثی به طور قطع هلال‌احمر، آتش‌نشانی و ارگان‌هایی همچون فوریت‌های پزشکی نخستین نهادهای مطلع به شمار می‌آیند اما متأسفانه پیگیری‌های ایسنا به بن‌بست ‌خورده و هر یک از مسئولان اظهار بی‌اطلاعی کردند.

اینکه یک پاراگلایدر در آسمان به پرواز درآید و دو نفر جان خود را در سانحه‌ای از دست دهند، ضایعه بزرگی برای استان است اما اسف‌ناک‌تر از این ضایعه، عدم پاسخگویی مدیران ارگان‌های مرتبط است که حتی از وقوع چنین حادثه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند چه برسد به کمک‌رسانی و امداد به این افراد!

عجیب‌تر اینکه چطور ممکن است فردی که سابقه بیش از 5 سال پرواز با پاراگلایدر را دارد این حادثه برایش رخ دهد و یا اصلا وقتی تمامی ارگان‌های امدادرسان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند این سوال پیش می‌آید چه کسانی پیکر بی‌جان این افراد را به پزشکی قانونی رسانده‌اند؟

درخواست جالب مدیرعامل هلال‌احمر از ایسنا

با توجه به کوهستانی بودن منطقه به محض شنیدن این خبر با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تماس گرفته و جزئیات این حادثه دلخراش را از او جویا شدیم.

بهروز کارخانه‌ای از وقوع چنین حادثه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اتفاقا شب گذشته نیز از طریق یکی از رسانه‌ها از وقوع چنین حادثه‌ای مطلع شدم اما در جریان وقوع این حادثه نبوده و اطلاعی ندارم.

وی در ادامه از خبرنگار ایسنا خواست در صورت مطلع شدن از حادثه او را بی‌خبر نگذارد!

پرنده‌های آزاد؛ پرواز آزاد

مدیرعامل شرکت پاراگلایدور(هوانوردی) آسمان غرب همدان نیز درباره این حادثه به ایسنا گفت: این دو جوان پرنده‌های آزاد بودند و تحت نظر شرکت نبوده و پرواز آزاد داشتند.

کاپیتان عباس آزادی با بیان اینکه حادثه سقوط پاراگرایدور به علت تعییر ناگهانی شرایط جوی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: مراتب سانحه تحت بررسی است که متعاقبا اعلام می‌شود.

بیهوشی پیش از مرگ؛ بله یا خیر؟

مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی استان همدان نیز درباره ادعای رئیس کمیته ورزش‌های هوایی استان همدان مبنی بر بیهوش شدن دو پاراگلایدرباز پیش از سقوط گفت: تا جواب تست آزمایش و نمونه سم‌شناسی نیاید نمی‌توان به قطعیت چنین موضوعی را مطرح کرد.

علیرضا صارمی از ارسال نمونه‌های سم‌شناسی به آزمایشگاه خبر داد و افزود: به علت زمان‌بر بودن این پروسه بین یک تا یک‌ماه و نیم آینده می‌توان به تشخیص نهایی رسید و گفت مرگ این دو جوان مشکوک بوده است یا خیر؟

استعلام از هواشناسی، تعطیل!

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان نیز درباره استعلام از هواشناسی به منظور صدور مجوز پیش از اقدام به پرواز در سایت شهرستانه گفت: به تازگی هیچ تماسی برای استعلام از هواشناسی به منظور صدور مجوز پرواز پاراگلایدور یا اتومبیلرانی با هواشناسی حاصل نشده است.

نادر پیرتاج‌همدانی با بیان اینکه روز شنبه شاهد وزش باد بودیم، اظهار کرد: معمولا پیش‌بینی ورزشی هواشناسی چهارشنبه‌ها برای سه روز انتهای هفته برای مسابقات اتومبیلرانی و پروازهای هوایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته برای مسابقات اتومبیلرانی و انجام پروازهای شرکت پاراگلایدور آسمان غرب به منظور آموزش با هواشناسی تمام می‌گرفتند، خاطرنشان کرد: اخیرا تماسی بدین منظور با ما حاصل نمی‌شود به طوریکه برای هیچ پرواز شخصی هم چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

هوای همدان وحشی و خشن است

رئیس کمیته ورزش‌های هوایی استان همدان نیز به ایسنا گفت: این حادثه که در حوالی ساعت 14 بعدازظهر روز شنبه 29 آبان‌ماه به وقوع پیوسته به علت تغییرات نابهنگام شرایط جوی اتفاق افتاده است.

محمود حمزه‌زاده افزود: استان همدان با داشتن ارتفاعی بیش از 1800 متر از سطح دریا دارای هوای وحشی و خشن است بنابراین خلبانان این منطقه باید تسلط ویژه‌ای به پرواز داشته باشند.

وجود 60 پاراگلایدورباز در همدان

وی با اشاره به اینکه این افراد گواهینامه پرواز از انجمن ورزش‌های هوایی استان را دارند، تصریح کرد: در حال حاضر استان همدان دارای 60 پاراگلایدورباز است.

حمزه‌زاده با تأکید بر اینکه این نخستین حادثه سقوط پاراگلایدور در استان همدان است، افزود: در حین چرخش وقتی ارتفاع کاهش می‌یابد سیستم‌های چرخشی پاراگلایدور ممکن است برای پاراگلایدوربازها حالت بیهوشی پیش بیاورد اما برای این دو برادر هیچ‌گونه بیهوشی حادث نشده بود.

وی ادامه داد: افرادی که در منطقه سایت پروازی شهرستانه تویسرکان در حال پرواز بودند متوجه سقوط این خلبان‌ها شده و به اورژانس اطلاع داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: این پاراگلایدوربارها از فاصله 50 تا 60 متری به زمین سقوط کرده و خونریزی داخلی عامل مرگ این افراد بوده است.

حمزه‌زاده از بروز این حادثه تلخ ابرازتأسف کرد و گفت: میلاد محمدی و علی محمدی از موفق‌ترین ورزشکاران در این حوزه بوده‌اند که متأسفانه دچار این حادثه تلخ شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این سایت پروازی وضعیت آب و هوا استعلام می‌شود و در اختیار پاراگلایدوربازها قرار می‌گیرد اما در این حادثه تداخل هوای گرم و سرد و تغییرات نابهنگام هوا در حین نشستن موجب بروز این حادثه شده است.

اظهارات مسئول فوریت‌های پزشکی تویسرکان

مسئول فوریت‌های پزشکی تویسرکان نیز درباره این حادثه به ایسنا گفت: شنود مجدد مکالمات صورت گرفته با این اورژانس نشان می‌دهد در ساعت 13:30 دقیقه ظهر روز شنبه 29 آبان‌ماه با این مرکز تماس حاصل شده و از سقوط 2 خلبان با پاراگلایدور خبر می‌دهند.

مهدی رضازاده خاطرنشان کرد: فردی که با اورژانس تماس گرفته بود از بیهوشی یک خلبان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند فرد دیگر نیز درحال دست و پا زدن است.

وی ادامه داد: دو دستگاه آمبولانس از مرکز تویسرکان به این محل اعزام می‌شوند و پس از گذشت 17 دقیقه به محل حادثه می‌رسند.

وی در پایان گفت: مأموران امداد کوهستانی علت فوت این دو جوان را شکستگی گردن و سینه و خونریزی داخلی تشخیص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، حادثه تلخی همچون از دست دادن دو جوان ورزشکار برای استان سنگین و تلخ است اما بی‌اطلاعی و بی‌خبری مسئولان استان از چند و چون و حتی وقوع حادثه تلخ‌تر است.

گفتنی است؛ میلاد محمدی 27 ساله و علی محمدی 37 ساله و متأهل بوده‌اند. مرحوم خلبان علی و میلاد محمدی از چهره‌های شناخته شده ورزش همدان بودند. هر دو از کوهنوردان باتجربه به شمار می‌رفتند و میلاد از گذشته در ورزش سنگنوردی نیز فعالیت داشت. هر دو جزء ورزشکاران رشته‌های اسکی، بسکتبال و والیبال نیز بودند.

امروز نیز پیکر هر دو جوان ناکام با حضور گسترده مردم به ویژه ورزشکاران از منزل آنها واقع در کوچه ارشاد در خیابان مهدیه همدان تشییع شد و قرار است امروز از ساعت 14:30 دقیقه مراسم ترحیم دو ورزشکار در مسجد مهدیه شهر همدان برگزار شود.

سقوط پنج ایرانی پالاگرایدر سوار در 72 ساعت اخیر!

براساس آمارهای اعلام شده متأسفانه طی 72 ساعت اخیر اخبار متعددی از حوادث منجر به فوت در ورزش‌های هوایی کشور منتشر شده است.

متأسفانه در این رشته ورزشی عوامل مختلفی دخیل هستند و فرد باید علاوه بر کنترل دقیق عوامل جوی و محیطی، فردی و تجهیزات در مورد اجرای پرواز و پرش نیز باید صبور باشد و بسیار دقیق عمل کند.

در برخی از این حوادث ریسک بالا و خروج از حدود ایمنی وسیله منجر به آسیب و حتی فوت فرد می‌شود.

- فوت کفاش‌مقدم 36 ساله در اثر سقوط یک پاراگلایدر در ارتفاعات نیشابور

- فوت عثمان نوخواه 35 ساله در اثر سقوط پاراگلایدر در ارتفاعات پیرانشهر

- مرگ برادران محمدی در سقوط پاراگلایدر - همدان

- درگذشت ناگهانی مهدی حبیبی قهرمان بیس جامپ ایران