پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مصطفی طاهری- زمینه تحلیل: در آستانه برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی، طیف ها و جریانات مختلف سیاسی بر موضوع وحدت و ارائه لیست های ائتلافی تأکید میکنند. و بنظر میرسد رقابت در این دوره از انتخابات بیش از آن که میان «افراد»باشد بر سر «لیست»هاست. در یک سوی آرایش سیاسی کشور جبهه اصلاحات با محوریت «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» به منظور سازماندهی و انسجام نیروهای تهران و سایر شهرستان ها شکل گرفته است. در سوی دیگر نیز «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» برای راهبری و ایجاد وحدت در میان اعضای این جبهه تشکیل شد. در استان خراسان رضوی نیز شورای ائتلاف اصولگرایان با دعوت از گروه های و جریانهای مطرح همسو با این ائتلاف با محوریت میثاق نامه و پس از برگزاری نشست ها و جلسات گوناگون در نهایت نام 5نفر به عنوان نامزدهای ائتلاف بزرگ اصولگرایان در شهر مشهد معرفی کردند: حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، حجت‌الاسلام پژمانفر، رضا شیران، امیرحسین قاضی‌زاده و جواد کریمی.

سناریوهای محتمل: 

با معرفی این 5 شخصیت محترم، حرف و حدیث ها در درون جبهه اصولگرایان و خارج از آن،  له یا علیه نامزدهای پیشنهادی شروع شد و واکنش های مختلفی را برانگیخت. فارغ از آنکه در این میان حق با چه کسی است و چه کسی درست میگوید و اینکه چرا برخی از گروه های اصولگرا مانند جبهه پیروان خط امام و رهبری علی رغم میثاق نامه هنوز این لیست را تأیید نکرده است، جبهه اصولگرایی در شهر مشهد با سه سناریو روبرو خواهد بود:

1. پایبندی به میثاق و لیست منتشر شده اصولگرایان و شکل گیری وحدت کامل در این باره که با توجه به اماره ها و اظهارنظرهای گوناگون این سناریو «بسیار خوشبینانه» و کمی بعید بنظر میرسد.

2. پایبندی برخی از گروه ها و شخصیت ها به لیست ائتلاف و ارائه لیستهای جداگانه از سوی قسمتی دیگر از گروه ها و طیف های اصولگرای استان و شهر مشهد. اتفاقی که متأسفانه در شهر قم و با ارائه لیستهای انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان، جامعه مدرسین و برخی از تشکل های دیگر اصولگرا افتاد. اقدامی که با توجه به ارائه لیست واحد از سوی جبهه مقابل(اصلاح طلبان)، سرنوشت ورود نامزدهای اصولگرا به مجلس شورای اسلامی را در هاله ای از ابهام فرو میبرد.

3. ترمیم لیست و کم کردن اختلافات برای شکل گیری وحدت با دایره ای گسترده تر نیز سناریوی دیگری است که از سوی برخی از دلسوزان این جریان مطرح شده است. در این سناریو با بررسی محل اختلاف مشخص خواهد شد که انتقاد اصلی برخی از جریانات اصولگرایی حضور آقای کریمی قدوسی در این لیست است. در این خصوص آقای قدوسی میتوانند با گذشت و فداکاری برای شکل گیری وحدت از ادامه حضور در انتخابات آتی انصراف دهند تا اجماع حداکثری درباره این لیست شکل بگیرد. قطعاً این اقدام نه تنها از ارزش و شایستگی های وی کم نمیکند بلکه نشانه ای از کمال در او خواهد بود.