رهبر معظم انقلاب، در هر دوره‌ای از انتخابات همواره بر حضور حداکثری پای صندوق‌ها تأکید دارند. از این رو، سخنان روز گذشته ایشان، بحث تازه‌ای نیست. ایشان در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه 1392 نیز موضوع مهم حق الناس بودن رأی مردم را مطرح کردند. از این رو، تعابیری که ایشان روز گذشته به کار بردند یا تعابیر دیگر در سال‌ها و سخنرانی‌های دیگر، نشان می‌دهد که سیاست کلی ایشان، همواره حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی بوده است.

باوجود این، می‌توان این پرسش را طرح کرد که دلیل این تأکید چیست؟ می‌دانیم که در جامعه ما، دیدگاه هایی وجود دارد که گرچه منطق خاص خود را دارند، اما تأکید چندانی بر حضور حداکثری مردم ندارند. برای صاحبان این منطق، مهم نتیجه انتخابات است و مطلوب این است که چه کسانی با چه ویژگی هایی از سوی مردم برگزیده می‌شوند. این در حالی است که رهبر معظم  انقلاب – هم چنان که دیدگاه‌های معظم له در روز گذشته نشان داد – به صورت توأمان، هم بر نفس و میزان مشارکت مردم در انتخابات تأکید دارند و هم روی نتایج انتخاب مردم. ایشان قائل به این نکته هستند که در انتخابات، حتی الامکان منتخبان، افرادی باشند که صلاحیت لازم را برای اداره کشور دارا هستند. ولو اینکه این انتخاب چندان دقیق هم نباشد، اما ایشان معتقدند که اگر میزان مشارکت پای صندوق‌های رأی بالا باشد، بسیاری از آسیب‌های سیاسی متوجه نظام رفع خواهد شد.

از زاویه‌ای دیگر، سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب پیام مشترکی هم برای دست اندرکاران انتخابات داشت و هم برای مردم. انتظار می‌رود هر کدام از این دو بخش، به وظیفه خود در رابطه با این پیام واحد عمل کنند، پیامی که چیزی جز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیست. برای تحقق این هدف، لازم است دست اندرکاران هر بخش از برگزاری انتخابات، اعم از شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی و وزارت کشور یا دستگاه‌های دیگری که حضورشان در انتخابات کمرنگ تر است، وظایف خود را انجام دهند و برای آن برنامه ریزی کنند.

در این میان، باید توجه داشت که مردم دارای سلایق مختلفی هستند، تا جایی که از سخنان رهبر معظم انقلاب برداشت می‌شود، ایشان به انتهای دیدگاه‌های بخشی از مردم نیز توجه داشتند، آنجا که تأکید کردند کسی که شاید رهبری را نیز قبول نداشته باشد، در انتخابات شرکت کند. گرچه منظور از این سخنان، اقلیت جزئی از مردم می‌تواند باشد که حتی با اصل نظام مشکل داشته باشند، اما باید توجه داشت که این عده نیز به هر حال ایرانی هستند. باوجود همه این نظرگاه ها، آنچه در سخنان رهبری مشهود است، این واقعیت است که ایشان همه قشرهای مردم با هر سلیقه‌ای را دعوت می‌کنند تا در تعیین سرنوشت کشور و ایران مؤثر باشند. از این رو، تا اینجای کار به نظر می‌رسد صرفنظر از اینکه انتخاب مردم چگونه باشد، اهمیت اصلی مربوط به حضور مردم پای صندوق‌های رأی است.

در چنین شرایط ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب است که همه باید کمک کنند تا انتخابات پرشور و حداکثری برگزار شود. در این میان، جناح‌های سیاسی یا مسئولان دست اندرکار انتخابات، باید در هر عاملی که تصور می‌کنند ممکن است با این سیاست رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری مردم منافات داشته باشد، تجدید نظر کنند. به عنوان مثال، جناح‌های سیاسی باید از غیر اخلاقی کردن فضای انتخابات که می‌تواند مردم را مکدر کرده و از تمایل آنان برای حضور در پای صندوق‌ها بکاهد، خودداری کنند. همچنان که جناح‌های سیاسی در معرفی نامزدها باید به گونه‌ای رفتار کنند تا بیشترین اقبال را در مردم برانگیزند. گروه‌ها و افراد و دست اندرکاران اجرای انتخابات نیز باید سیاست هایی را تدوین کنند تا در جهت سیاست‌های کلی رهبری باشد و مردم را حتی الامکان بیشتر پای صندوق‌های رأی بیاورند. در چنین شرایطی است که می‌توانیم امیدوار باشیم  اسفندماه امسال، انتخاباتی با مشارکت

80 درصدی مردم برگزار شود و پیام‌های حضور حداکثری ایرانیان  شرایط متفاوتی را برای کشورمان در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی رقم زند.