پايگاه خبري تحليلي «پارس»- هادي محمدي- فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: وضعيت گروه هاي تروريستي در منطقه اعم از پژاک يا عناصر تکفيري يا گروهک هايي که قصد مقابله با ايران را داشته باشند بسيار ضعيف است و ما اجازه تردد يا فعاليت در مرزهاي خود را به آنها نمي دهيم.

امير سرتيپ منوچهر کاظمي فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: توطئه داعش و حضور نيروهاي داعش در عراق کاملا توسط دشمن برنامه ريزي شده بود و ابرقدرت ها و کشورهاي منطقه که اين تروريست ها را پرورش داده اند خيلي سرمايه گذاري کرده بودند و توطئه بزرگي شکل گرفت.

وي افزود: لطف خداوند در کنار بيداري مرجعيت شيعه و همچنين تدابيري که جمهوري اسلامي ايران به سرعت انجام داد باعث شد تا بازدارندگي لازم صورت گيرد و آن ها اگر هم قصد کارهاي پليدي عليه ملت ما داشتند ، با اقدامات ما نااميد شدند .

وي اضافه كرد: ما توانستيم خيلي سريع و مقتدرانه وقتي ماموريت به ما ابلاغ شد از اقصي نقاط منطقه غرب که شامل کردستان، ايلام، کرمانشاه و همدان بود در مرزها حضور پيدا کرده و ظرف چند ساعت تمام تجهيزات را مستقر کنيم اما به لطف خدا نيازي به ورود ما نشد.

وي با اشاره به حضور مقتدرانه ارتش در اين منطقه گفت: حضور ما مشت محکمي بر دهان آنها بود که فهميدند اگر با ايران اسلامي خصومت کنند خيلي زود طومارشان پيچيده مي شود. اين بازدارندگي باعث شد تا جرات نکنند به 40کيلومتري مرز ايران که ما به عنوان خط قرمز مشخص و اعلام رسمي کرده بوديم نزديک شوند. البته به لطف خدا امروز بر حسب پشتيباني ايران از ملت عراق دست اين ها در استان دياله قطع شده است.

امير سرتيپ کاظمي با اشاره به چگونگي استقرار نيروهاي ارتش گفت: در منطقه غرب اين مساله با ارتش و نيروي زميني بود که ما به لطف خدا توانستيم اين تدبير ستاد کل را مقتدرانه اجرا کنيم و الان اثراتش را در منطقه شاهد هستيم.

وي در مورد اختلافات مرزي و تعيين ميله هاي مرزي ميان ايران و عراق گفت: يکي از اقداماتي که ايران توانست در دو سه سال اخير با پيگيري هاي وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و ستادکل نيروهاي مسلح انجام دهد اين بود که با هماهنگي دولت عراق هيئتي متشکل از مسئولان عراق و ايران تشکيل شد و همه نقاط مرزي ميله گذاري شدند.

وي افزود: نتيجه اين شد که امروز هيچ مشکل مرزي در منطقه نداريم. اين ميله گذاري ها طبق قراردادهاي بين المللي گذشته و با دقت زياد توسط جي پي اس صورت گرفت.

وي با اشاره به استفاده از تجهيزات پيشرفته براي تامين امنيت مرزها گفت: يکي از راه هاي مراقبت ما از مرز استفاده از پهپادهاست که به وسيله اين يگان هم مرزها را کنترل مي کنيم .

امير سرتيپ کاظمي افزود: يکي از اولويت هاي ما در منطقه استفاده از تجهيزات هوشمند داخلي است که يکي از اين اقلام که در منطقه بسيار خوب حاضر شد يگان پهپاد ما بود که توانستيم خيلي خوب استفاده کنيم.

فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران درخصوص عملكرد يگان غرب كشور در برخورد با قاچقچي ها و گروههاي تروريستي گفت: يکي از مهمترين ماموريت هاي ما که رزمندگان نيروي زميني انجام مي دهند حضور مقتدرانه در مرز است و در همين غائله اخير هم که در بحث جنگ نيابتي با تروريستهاي داعش به جان مسلمانان منطقه انداختند توفيق داشتيم که در اين ميعادگاه از مرزهاي خود حفاظت کنيم و اجازه نداديم کوچکترين اثري در مرزها داشته باشند. 

امير سرتيپ کاظمي افزود: ما صدها قبضه سلاح غير مجاز و مهمات که مي توانست در کشور ناامني ايجاد کند کشف و ضبط کرديم وبيش از 20هزار بطري مشروبات الکلي در رديف کشفيات سال گذشته(1393) ماست. در همين سال موفق شديم يک تيم از پژاک را بزنيم که ضربه مهلکي بر اين گروهک تروريستي بود.

فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تحركات گروهك منافقين نيز گفت: با دلاور مردي هاي رزمندگان ما، منافقين حتي در عراق هم اثري ندارند اما زماني که تهديد محسوب مي شدند مقابله کرديم و تعداد زيادي به هلاکت رسيدند. فعلا وضعيت گروه هاي تروريستي در منطقه اعم از پژاک يا عناصر تکفيري يا گروهک هايي که قصد مقابله با ايران را داشته باشند بسيار ضعيف است و ما اجازه تردد يا فعاليت در مرزهاي خود را به آنها نمي دهيم.

وي در مورد ماموريت قرارگاه غرب گفت: برابر طرح هاي ابلاغي در مرزهاي غربي کشور، از منطقه باغ ويسي تا بخشي از استان ايلام بر عهده نيروي زميني ارتش است که به واسطه ماموريت هايي که به ما واگذار مي شود در بخشهايي از مرز مستقر مي شويم. هم اکنون استقرار ما در حدود 120کيلومتر از مرزهاي استان کرمانشاه است اما هر زمان که لازم باشد آماده حضور در همه مرزهستيم.

فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران يكي از مراحل امن سازي غرب كشور را پاکسازي زمين هاي آلوده به مين عنوان كرد و گفت: يکي از دستاوردهاي ما در چند ساله اخير به کارگيري کليه يگان هاي پاکسازي مين در ارتش، سپاه و وزارت دفاع بوده است. 

امير سرتيپ کاظمي افزود: در سال 91 در استان کرمانشاه ما جشن پاکسازي هم گرفتيم ولي اين به اين معني نيست که صد درصد پاکسازي ميادين مين انجام شده اما بالاي99 درصد اين پاکسازي صورت گرفته است زيرا بنابر شرايط محيطي ممکن است مين ها جابه جا يا مخفي شده باشند .

وي اضافه كرد: الان در مرزهاي ما کشاورزان و دامداران مان در حال فعاليت هستند که اين خود گواهي بر پاک بودن منطقه است به ويژه در استان کرمانشاه که پاکسازي به صورت کامل انجام شده و در استانهاي ايلام و خوزستان اين کار ادامه دارد ضمن اينکه ما نزديک به 67 نفر شهيد و صدها نفر جانباز داده ايم که در راه پاکسازي ميادين مين تقديم شده اند .