به گزارش پارس به نقل از فارس، به گفته منبع آگاه؛ وزیر نفت عربستان در نظر دارد امروز سه‌شنبه با همتای روسی خود در دوحه قطر درباره بازار نفت دیدار کند.

این منبع آگاه که نخواست به دلیل محرمانه بودن موضوع نامش فاش شود، گفت: علی النعیمی مقام ارشد نفتی عربستان با الکساندر نوواک وزیر نفت روسیه در پایتخت قطر دیدار می‌کند.این منبع آگاه به دستور کار این نشست اشاره‌ای نکرد.

در این نشست مسئولینی از ونزوئلا هم حضور خواهند داشت. وزاری انرژی روسیه و عربستان هیچ اظهار نظری در این‌باره نکرده‌اند.

عربستان تاکید دارد که تولید نفت خود را برای تعدیل عرضه مازاد کاهش نخواهد داد مگر اینکه تولید کنندگان اصلی غیر اوپک در زمینه کاهش تولید همکاری کنند. این در حالی است که نوواک وزیر انرژی روسیه گفته است در صورتی که دیگر اعضا همکاری کنند تولید نفت را کاهش خواهد داد.

ایگو سچین رئیس شرکت روس‌نفت روسیه هفته گذشته گفت: وی از بازار سنتی دفاع می‌کند و درباره اینکه اعضای اوپک درباره کاهش عرضه نفت همکاری کنند شک و تردید داشت.

در حال حاضر، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بشکه‌ای 30 دلار رسیده است.

این گزارش می‌نویسد هنوز روزهای آغازین مذاکرات است اما احتمال اینکه کشورها انعطاف بیشتری نشان دهند وجود دارد. همچنین ریاض تاکید دارد که هرکسی به اندازه سهم خود تولید را کاهش دهد.

کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مذاکرات خود را از نوامبر 2014 آغاز کرده‌اند؛ زمانی که سازمان اوپک اعلام کرد که نمی‌خواهد عرضه نفت را کاهش دهد. در آن زمان عربستان، ونزوئلا، روسیه و مکزیک در وین اتریش نشستی را ترتیب دادند اما به نتیجه‌ای نرسید.

نشست پشت درهای بسته امروز که محرمانه و به میزبانی قطر انجام می‌شود یادآور دیپلماسی نفتی اواخر سال 1999 است. در آن زمان کشورهای اوپک با دیپلماسی از عرضه نفت حمایت کردند که آن زمان به کمک مکزیک یک سری نشست‌های محرمانه از میامی تا آمستردام برگزار شد و نتیجه آن کاهش تولید نفت بود.

وزیر نفت ونزوئلا از یک هفته گذشته سفر خود را به منطقه آغاز کرده و با وزرای نفتی روسیه و عربستان دیدار کرده است قرار است با وزرای نفت ایران و عراق و قطر هم دیدار کند. محور این دیدارها تلاش برای کاهش عرضه نفت برای افزایش قیمت است.

رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته ابراز امیدواری کرده بود که این دیدارها منجر به نتیجه خواهد شد.