به گزارش پارس به نقل از مهر، مجتبی شادلو درباره وضعیت قیمت میوه‌های وارداتی غیر رسمی و قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران اظهارداشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شبرنگ، هلو و آلو زرد خارجی از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، گیلاس از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، انگور از ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انبه از ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان و  سیب سبز فرانسوی ۱۸ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه باغداران ایرانی رو به نابودی هستند، گفت: قیمت سیب سبز فرانسوی در میدان مرکزی ۱۸ هزار تومان است در حالی که کیفیت این میوه اصلا با انواع داخلی آن قابل مقایسه نیست؛ سیب‌هایی در داخل کشور تولید می‌شود که نظیر آنها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: قیمت بهترین سیب قرمز ایرانی در مراکز عمده فروشی از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و مرغوب‌ترین سیب زرد از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

شادلو با اشاره به اینکه عده‌ای «دلال صفت» با «رابطه بازی» به تولید کشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند، افزود: قیمت کیفیت پرتقال‌های مصری و نارنگی‌های پاکستانی وارد شده به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به عنوان مثال نارنگی‌های وارد شده بی‌کیفیت، کم آب و پر از هسته هستد اما با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده فروشی عرضه می‌شوند، این در حالی است که همین الان هرکیلوگرم نارنگی فارس ‌با کیفیتی به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه باغداران اضافه کرد: قیمت بهترین نوع پرتقال داخلی در عمده فروشی‌ها از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

شادلو با بیان اینکه اقدامات واردکنندگان غیر رسمی در میدان مرکزی پنهانی است، گفت: آنان نمونه‌هایی با خود می‌آورند تا مشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این میوه‌های خارجی کم و بیش در بازار میوه داخل حضور داشتند، افزود: متاسفانه این مساله اوج گرفت و ناگهان بازار پر شد، ضمن اینکه در حال حاضر این میوه‌ها در اغلب مغازه‌ها حضور دارند.

شادلو درباره عواقب این واردات غیرقانونی هشدار داد و تصریح کرد: به هر حال ما باید منتظر عواقب ناشی از این کار باشیم، منتظر آفات و بیماری‌هایی که از این طریق باغات ایران را آلوده خواهد کرد و منتظر از دست رفتن سرمایه‌های کشاورزان داخلی.

وی با اشاره به اینکه چند سال قبل مازاد تولید باعث شد حجم گسترده‌ای از مرکبات کشور فاسد و دور ریخته شود، گفت: بعید نیست دوباره به همان دوران برگردیم چون میوه محصولی نیست که ماندگاری زیادی داشته باشد.

 براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.

در همین راستا یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی  به مهر گفت: میوه‌های خارجی موجود در بازار مجوز واردات، گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند و به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.

جهانگیر عرب در مورد عرضه میوه‌های خارجی مانند نارنگی در کشور اظهار داشت: اگر در بازار میوه خارجی وجود دارد، قطعا واردات این میوه مجوزی از وزارت جهادکشاورزی ندارد.

وی تصریح کرد: چون این محصولات گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند، به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.

عرب تاکید کرد: کیفیت میوه‌های تولید داخل بسیار بالاست و حجم بالای صادرات این محصولات بیانگر آن است که میوه‌های تولید داخل دارای استانداردهای بین المللی هستند، در غیر این صورت به این راحتی نمی‌توانستیم آن‌ها را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تنها واردات میوه‌هایی که در داخل تولید نمی‌شود مانند موز، آناناس و نارگیل مجوز دارد، گفت: مردم مراقب باشند میوه‌های سالم مصرف کنند و اگر آنها از خرید محصولات غیرمجاز خارجی خودداری کنند، قیمت این محصولات نیز در بازار مصرف افت می‌کند.