پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در حالی که هر از چند گاهی شاهد بخشنامه های عجیب و غریب دولت برای مجوز ورود کالاهای مصرفی آمریکایی هستیم، این روزها مجوز دیگری از سوی وزارت صنایع صادر شد که بر اساس آن خودروهای سواری آمریکایی(به عنوان یک کالای مصرفی) امکان ورود به بازار ایران را پیدا می کنند.

دکتر حجت الله عبدالملکی(استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) در رابطه با تضاد این اقدام دولت با مبانی اقتصاد مقاومتی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» نوشت:

«متاسفانه در میان برخی از افراد دولت حاضر اقبال فعالان اقتصادی آمریکایی وجود دارد و ما نمی توانیم این گزاره را مورد انکار قرار دهیم. ما شاهد آن بودیم که بالافاصله پس از توافق لوزان برخی از شرکت های نفتی آمریکایی با نامه نگاری به وزارت نفت تمایل همکاری خود را نشان دادند و این پیشنهاد به شدت مورد استقبال مسئولان دولتی ما قرار گرفت. این نشان می دهد که در تعدادی از مسئولان این دولت نگرانی از نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران وجود ندارد و از این قبیل پیشنهادات استقبال می کنند.

مجوز واردات خوردروهای آمریکایی نیز یکی از نشانه های همین موضوع است؛ اینکه ما پس از سال ها اجازه ورود ماشین های سواری آمریکایی را صادر می کنیم نیز دلیل دیگر بر اثبات ادعای مطرح شده است که مسئولین دولتی نگرانی از عواقب این قبیل اقدامات ندارند.

مجوز واردات کالاهای مصرفی آمریکایی(مانند خودروهای سواری) در حالی صادر می شود که بر اساس مبانی اقتصاد مقاومتی باید شکنندگی ناشی از واردات کالا از کشورهایی که ظرفیت خصومت بالایی با ما دارند، کاهش پیدا کند. در همین راستا می بایست وابستگی ما با کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی که سابقه خصومت با ما دارند نیز کاهش پیدا کند چرا که این کشورها در بزنگاه ها دست ما را در پوست گردو می گذارند. این کشورها با وجود آنکه در جریان اعمال تحریم خودشان نیز به لحاظ اقتصادی متضرر می شوند اما باز هم منویات سیاسی خود را دنبال می کنند و این موضوع می تواند برای ما مخاطرات فراوانی را ایجاد کند.

حال اینکه ما با آمریکا ارتباط اقتصادی(و به تبع آن وابستگی اقتصادی) نداشته باشیم، برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که آمریکا مهم ترین دشمن ماست و از سوی دیگر آمریکایی بسیار تمایل دارند که کالای خود را در ایران به فروش برسانند. آن ها با گرم شدن بازارشان در ایران از یک طرف فرهنگ ما و از طرف دیگر از طرف دیگر اقتصاد ما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اگر ما بین 20 تا 30 درصد واردات مان را از آمریکا(به طور مستقیم) تنظیم می کردیم به طور قطع و یقین در ایام تحریم ضربه بسیار سنگین تری از آنها می خوردیم. 

بنابر این هر اقدامی که میزان وابستگی اقتصادی ما به ایالات متحده را افزایش دهد(ولو در حد چند دستگاه خودرو) کاملا بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و شکنندگی اقتصادی ما را بالا می برد.

چرا عدم واردات کالا از آمریکا برای ما مهم است؟

 باید در نظر داشته باشیم که ایالات متحده به هیچ عنوان خواستار و علاقمند به قطع روابط تجاری و اقتصادی با ایران نبوده است و نیست. آمریکایی در دوران پس از انقلاب اسلامی برای تحت فشار قراردادن ایران به امید اینکه سیاست خود را تغییر دهد، تحریم های اقتصادی را وضع کردند.

پس از مدتی دریافتند که ایران حاضر به تغییر الگوی سیاسی خود نیست. در عین حال برای آنها یک آبروریزی سیاسی بود که تحریم های اعمال شده را نقض کنند. به همین دلیل است که در سیاست های اقتصادی خودشان بسیار تمایل دارند که شرکت اقتصادی خود را به هر نحوی وارد ایران کنند.

برخی از شرکت های آمریکایی در سال های پس از انقلاب به سفارش ایران کالا تولید کردند و برخی دیگر نیز پس از بحران های مالی سال 2008 میلادی به صورت یک طرفه تحریم ها را نقض کرده و گفتند الان وقت این کارها نیست. باید مطمئن باشیم که علاقه آمریکایی ها برای برقراری رابطه اقتصادی با ایران از برخی افراد داخلی ما بیشتر است چرا که آن در این رابطه منافعی دارند و نمی خواهند آن را از دست بدهند اما به دلیل جلوگیری از سرخوردگی سیاسی می خواهند طور دیگری وانمود کنند و نفوذ تدریجی در اقتصاد ایران داشته باشند.»