به گزارش پارس، بهارستان در آستانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، موافق «عدم اعتماد» به فانی نیست. آخرین اطلاعات و اخبار حکایت از آن دارد که هیات رئیسه مجلس، هیأت رئیسه فراکسیون های اکثریت و اقلیت به همراه چهره های با نفوذ و برجسته مجلس موافق استیضاح «علی اصغر فانی» نیستند. محور مشترک اظهارات مخالفان استیضاح وزیر آموزش و پرورش پذیرفتن یک واقعیت است؛ اینکه مشکل فرهنگیان بیشتر بودجه ای است و نه مدیریتی. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس اذعان دارند که کنار گذاشتن وزیر فعلی، هیچ تضمینی مبنی بر تحقق مطالبات استیضاح کنندگان و فرهنگیان نیست. این در حالی است که طی روزهای گذشته خود وزارت آموزش و پرورش هم در جلسات مشترک با استیضاح کنندگان، ضمن بیان واقعیات حاکم بر این وزارتخانه حساس و پر جمعیت، تأکید کرده که در حد توان و با کمک گرفتن از مجموعه دولت در مسیر حل مشکلات موجود و تحقق مطالبات فرهنگیان گام ‌برخواهد داشت. در حقیقت عزم دولت و وزارت آموزش و پرورش برای یافتن راه‌های، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در جهت کاهش مشکلات فرهنگیان از یک سو و واقع بینی بسیاری از نمایندگان مجلس و بخصوص چهره‌های برجسته بهارستان و پیوستگی علی اصغر فانی با خانواده بزرگ آموزش و پرورش، تردیدهایی در بین استیضاح کنندگان ایجاد کرده است. به گونه‌ای که برخی از آنها طی روزهای گذشته امضاهای خود را پس گرفته‌اند.
 
 
واقع بینی هیأت رئیسه مجلس و فراکسیون‌ها
 
 
در روزهای گذشته رؤسای دو فراکسیون اصلی مجلس مخالفت خود با طرح استیضاح را اعلام کرده‌اند. کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت ( اکثریت) اساساً طرح استیضاح‌های زنجیروار وزرا را به نفع کشور نمی‌داند. او با بیان اینکه دولت در شرایط  سختی کشور را اداره می‌کند، گفت که طرح زنجیروار استیضاح وزیران به نفع کشور نیست و نباید دولت را  پنچر کرد. شورای مرکزی این فراکسیون نیز در جلسه هفته گذشته خود تأکید کرده بود که موافق با استیضاح فانی نیست. غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان ( اقلیت) نیز پیش از این گفته بود که استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به مصلحت نمی‌داند. محمد دهقان عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصول‌گرایان هم  خبر داده که این فراکسیون بدنبال استیضاح فانی نیست. به گزارش فارس، دهقان با بیان اینکه تقاضای استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش در رسیدگی به وضعیت فرهنگیان، نیتی خیرخواهانه است، افزود: اما دولت باید اعتبارات داشته باشد تا بتواند به این وزارتخانه کمک کند که متاسفانه در حال حاضر از نظر اعتبارات در مضیقه است. دولت اعلام کرده در حد توان با آموزش و پرورش کمک کرده است. بنابراین استیضاح فانی نتیجه‌ای برای آموزش و پرورش و فرهنگیان نخواهد داشت زیرا هر فرد دیگری به جای فانی بر مسند این وزارتخانه بنشیند، با همین دولت و همین وضعیت مالی روبروست.
 
 
این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه گزینه بعدی دولت برای وزارت آموزش و پرورش مشخص نیست، ممکن است وزیر پیشنهادی بعدی هم از تجربه کمتری برخوردار باشد و هم از نظر سیاسی، تندتر باشد؛ این دو دلیل موجب تردید برخی نمایندگان در لزوم استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است. نماینده طرقبه و چناران ادامه داد:  به نظر می‌رسد استیضاح فانی نه تنها مشکل معیشتی فرهنگیان را حل نخواهد کرد، بلکه موجب تند شدن فضای دو قطبی دولت و مجلس می‌شود بنابراین فایده‌ای در این استیضاح دیده نمی‌شود. وی پیش‌بینی کرد استیضاح فانی در عمل نیز به نتیجه نمی‌رسد. دهقان روز یکشنبه هم در گفت و گو با ایسنا خبر داده بود که هیأت رئیسه مجلس نیز موافق با استیضاح نیست.  وی با اشاره به برگزاری جلسه هیأت رئیسه مجلس افزود: هیأت رئیسه از ابتدا نظر مثبتی راجع به استیضاح آقای فانی نداشت و در گذشته هم تمایلی به استیضاح نداشت و آن را برای وزارتخانه و کشور مفید نمی‌دانست؛ در عین حال اگر نمایندگان اصرار به استیضاح دارند ما موظف به اجرای قانون و مطرح کردن استیضاح در مجلس هستیم.
توضیحات فانی  کمیسیون اجتماعی را قانع کرد
 
 
به نظر می رسد فعالیت های دولت و بخصوص وزارت آموزش و پرورش در جهت تحقق مطالبات فرهنگیان، سهم بسزایی در اقناع برخی از استیضاح کنندگان داشته است. سه شنبه 26 خرداد محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به همراه وزیر آموزش و پرورش در جلسه غیر‌علنی مجلس حاضر شدند. در این جلسه نوبخت گزارشی  درباره نگاه ویژه دولت به جامعه آموزگاران و آموزش و پرورش ارائه کرد و گفت در سال 93 با توجه به کاهش منابع درآمدی، تنها نهادی که بودجه خود را با اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 10 درصد افزایش داد و 110 درصد دریافت کرد، وزارت آموزش و پرورش بود. وزیر آموزش و پرورش نیز در همین جلسه  تاکید داشت مطالبه جدی برای رفع تبعیض در پرداخت های این وزارتخانه دارد و این موضوع در دولت و مجلس مطرح و پیگیری شده است. او همچنین گزارشی در مورد قدم هایی که در جهت اجرای سند تحول و در پاسخ به رهنمود رهبر معظم انقلاب برداشته شده است، ارائه کرد. در نهایت در جلسه یاد شده قرار بر آن شد که قانون خدمات کشوری به  قانون دائمی تبدیل شود و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کارگروهی برای بررسی دغدغه ها و مشکلات فرهنگیان تشکیل شود که دو نماینده  از طرف مجلس در این کارگروه عضو باشند. در ادامه همین روند علی اصغر فانی روز یکشنبه در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شد که توضیحات وی به گفته رئیس این کمیسیون باعث رضایت اعضا شده است.
 
 
عبدالرضا عزیزی به «ایرنا» گفت: فانی در این جلسه بیان کرد 1350 میلیارد تومان اعتبار امسال برای وضعیت رتبه بندی معلمان و بهبود معیشت آنان اختصاص یافته است. همچنین برای سال آینده سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه بندی معلمان و وضعیت معیشت آنان در نظر گرفته شده است. او افزود: اعضای کمیسیون اجتماعی در این جلسه با توجه به توضیحات وزیر آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که در این شرایط بهتر است فانی وزیر باقی بماند زیرا وی بر امور مسلط است.
 
 
از سویی دیگر عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: در جریان مذاکره با معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش مقرر شد، فوق العاده حق نوار مرزی معلمان از اول تیرماه مجدداً پرداخت شود.
 
 
توکلی و مظفر هم مخالف استیضاح هستند
 
 
علاوه بر هیأت رئیسه مجلس و فراکسیون ها، برخی از چهره های برجسته و شاخص مجلس هم موافق با استیضاح فانی نیستند. احمد توکلی یکی از این چهره ها است که گفته استیضاح پی در پی وزیران را به مصلحت نمی‌داند. این نماینده تهران در مجلس  با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، استیضاح‌های پیاپی وزیران را به مصلحت کشور نمی‌دانم، گفت: البته از اینکه ما می‌گوییم استیضاح به مصلحت کشور نیست٬ نباید اینگونه برداشت شود که عملکرد همه وزیران مورد تأیید ماست٬ بلکه انتقادهای جدی به عملکرد برخی وزیران وارد است٬ اما شرایط به گونه‌ای است که استیضاح پیاپی آنان صلاح نیست.
 
 
حسین مظفر دیگر نماینده تهران در مجلس که خود سابقه نشستن بر کرسی وزارت آموزش و پرورش را نیز در کارنامه دارد، هم استیضاح فانی را اشتباه استراتژیک مجلس نهم خوانده است.  وی در بیان ویژگی‌های  فانی به ایرنا گفت:  ایشان کسی است که مسئولیت‌های مختلف را در آموزش و پرورش همراه با تجربه های گرانسنگ کسب کرده است. محروم کردن نظام تعلیم و تربیت در این مقطع زمانی و در این شرایط حساس  از  وجود چنین عنصر خدمتگزاری جفا به این عرصه خواهد بود.
 
 
بدین ترتیب طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی روز چهارشنبه در دستور کار بهارستان قرار دارد که پیش بینی ها حکایت از رأی اعتماد مجدد مجلس به فانی دارد، بخصوص که رؤسای هر دو فراکسیون مجلس هم این استیضاح را به صلاح ندانسته‌اند  و نشست مشترک دولت و مجلس در یکشنبه شب هم مقوم آن شد. غلامعلی جعفرزاده به ایلنا گفت: در این نشست رئیس جمهوری تاکید داشت که در کشور به اندازه کافی سختی و مشکل داریم بنابراین این مشکلات را با استیضاح یک وزیر بیشتر نکنیم. نماینده رشت افزود: من فکر می کنم با مواضع همدلانه روسای دو قوه کمر استیضاح شکست و بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش زمین خورد. چراکه مشکل شخص وزیر نیست بلکه کمبود اعتبارات است.
 
منبع: ایران