پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دور جديد مذاکرات ايران و گروه 1+5 در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد از جمعه، 28 شهريور 1393/ 19 سپتامبر 2014 آغاز شد.اين مذاکرات، نخستين مذاکرات رسمي 7 کشور پس از مذاکرات وين 6 است که در آن توافق ژنو براي 4 ماه ديگر تمديد شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، مذاکرات نيويورک در حالي آغاز مي شود که حسن روحاني رييس جمهور نيز در ميانه گفت وگوها در نيويورک حاضر خواهد شد.

ايران و گروه 1+5، تا 24 نوامبر (3 آذر) فرصت دارند تا درباره يک راه حل جامع دراز مدت توافق کنند.

حضور رييس جمهور در نيويورک اين احتمال جدي را بوجود آورده است که دو طرف بخواهند اختلاف هاي خود درباره موضوعات اساسي را از طريق واگذاري تصميم گيري به روساي جمهور يکسره کنند و به اين ترتيب مذاکرات نيويورک ممکن است يک دقيقه 90 زودهنگام براي مذاکرات باشد.

آقاي روحاني چند هفته قبل گفته بود اگر لازم باشد خود شخصا هدايت مذاکرات هسته اي را به عهده خواهد گرفت.

اين اتفاقي است که بسياري از کارشناسان عقيده دارند در نيويورک رخ خواهد داد.

اطلاعات موجود نشان مي دهد اختلاف هاي مهمي ميان دو طرف وجود دارد اما يکي از اصلي ترين اختلاف ها درباره ميزان ظرفيت غني سازي است که ايران مجاز خواهد بود آن را در طول گام نهايي حفظ کند.

وندي شرمن دو روز قبل در دانشگاه جرج تاون اعلام کرد که اگر ايران خواهان تعليق تحريم هاست حتما بايد برنامه فعلي غني سازي خود را محدود کند.

ايران متقابلا بر افزايش شفافيت برنامه هسته اي اش به جاي محدوديت آن تاکيد دارد.

توافق ژنو مي گويد ايران در طول گام نهايي بايد ظرفيت غني سازي را بر اساس نيازهاي عملي اش از جنبه هاي مختلف محدود کند.

با اين حال برخي منابع مي گويند در مذاکرات فعلي اختلاف دو طرف بيشتر درباره چگونگي لغو تحريم هاست تا درباره ظرفيت غني سازي.

يک منبع در اين باره به ايران هسته اي گفت: «مسئله اکنون اين است که معلوم نيست حتي اگر ايران به درخواست هاي آن براي محدود کردن ظرفيت غني سازي اش تن بدهد باز هم آنها حاضر به تعليق و نهايتا لغو تحريم ها باشند. ضمن اينکه ايران نمي تواند ظرفيت غني سازي خود را به ميزاني کمتر از خطوط قرمز تعيين شده محدود کند».

وي اضافه کرد: «وقتي نوبت به محدود کردن غني سازي ايران مي رسد امريکايي ها خواهان تعهدت واقعي، زمان بندي شده و مللو از جزئيات هستند ولي وقتي مي خواهيم درباره لغو تحريم صحبت کنيم به کليات بسنده مي کنند».

آقاي حسن روحاني رييس جمهور و محمد جواد ظريف وزير خارجه وي تا کنون لغو تحريم ها و تثبيت حق هسته اي ايران را مهم ترين هدف مذکرات اعلام کرده اند.

آیا روحانی با اوباما ملاقات می کند؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، برخی ناظران عقیده دارند احتمال دیدار حسن روحانی با باراک اوباما در نیویورک کم نیست.

احتمال دارد حسن روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می کند، متمایل به یک دیدار مستقیم با باراک اوباما رییس جمهور امریکا باشد.

روحانی خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی NBC این احتمال را رد نکرده است: «فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس جمهور اوباما وجود ندارد. در دنیای سیاست همه چیز امکان پذیر است اما در عین حال موضوع آمریکا یک موضوع خاصی است، شرایط خاصی دارد و بین ایران و آمریکا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است».

طرف امریکایی با صراحت بیشتری از این موضوع استقبال کرده است.

یک مقام عالی رتبه دولت اوباما روز پنجشنبه 27 شهریور، به پل ریشتر خبرنگار روزنامه لس آنجلس تامیز گفته است: «باراک اوباما رئیس جمهور حاضر است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده گفتگوی تاریخی سال گذشته با حسن روحانی رئیس جمهور ایران را تکرار کند».

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از نیویورک به قلم لوئی شاربونو و پریسا حافظی نوشت: «یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه گفت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برنامه ای برای نشست با حسن روحانی همتای ایرانی خود در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ندارد اما با این حال رئیس جمهور آمریکا با چنین نشستی مخالفتی ندارد».

اگر چنین ملاقاتی صورت بگیرد بدون تردید آقای روحانی با چالش های بی سابقه ای مواجه خواهد شد.

تماس تلفنی سال گذشته وی با اوباما نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر مذاکرات هسته ای نگذاشت، بلکه برخی کارشناسان عقیده دارند منجر به تشدید زیاده خواهای آنها در مذاکرات شده است.

ایران و امریکا ظرف یک سال گذشته تا سطح وزیر خارجه بدون محدودیت درباره موضوع هسته ای مذاکره کرده اند اما این مذاکرات رفتار امریکا را علیه ایران خصمانه تر کرده است.

اکنون سوال این است که هدف از چنین ملاقاتی چه می تواند باشد؟

با وجود اینکه کارشناسان در تهران احتمال چنین ملاقاتی را زیاد ارزیابی نمی کنند ولی همین که این موضوع قاطعنه از سوی رییس جمهور رد نشده، نشان دهنده این است که دولت نمی خواهد تماس در این سطح را منتفی کند.

اگر چنین ملاقاتی رخ بدهد، احتمالا 3 علت خواهد داشت:

1- این تصور که ملاقات با رییس جمهور امریکا حل موضوعات دشوار در مذاکرات هسته ای را آسان تر خواهد کرد.

2- علاقمندی روسای جمهور دو کشور به اینکه خود را به عنوان تصمیم گیرندگان نهایی و مقام های تمام کننده به افکار عمومی معرفی کنند.

3- تلاش برای پل زدن از مذاکرات هسته ای به روابط دوجانبه با امریکا

با این حال، این دیدار به معنای خروج از ضوابط دیپلماتیکی خواهد بود که مجوزهای تیم مذاکره کننده در چارچوب آنها قرار دارد.