پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پرسش: «آیا تأمین اجتماعی برای کسانی که تازه ازدواج می کنند، تسهیلاتی دارد؟»

پاسخ : طبق ماده 85 قانون تأمین اجتماعی، «به بیمه شده زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می کند مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط زیر به عنوان کمک ازدواج پرداخت می شود: ۱- در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی او با کارفرما قطع نشده باشد؛ ۲- ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل حق بیمه هفتصد و بیست روز کار را به سازمان پرداخته باشد؛ ۳- عقد ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد.» بر اساس تبصره 2 این ماده، در صورتی که زن و مرد، هر دو واجد دریافت کمک هزینه ازدواج باشند، این مبلغ به هر دوی آن ها پرداخت خواهد شد.

پرسش: «بیمه اختیاری چه نوع بیمه ای است؟»

پاسخ : بیمه اختیاری به بیمه ای گفته می شود که در آن، فرد به هر علتی، اعم از بیکاری و ...، از شمول بند «الف» ماده 4 قانون تأمین اجتماعی خارج شده باشد. طبق قانون «اصلاح بند ب تبصره 3 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی»، این دسته از افراد می توانند بیمه خود را به صورت اختیاری ادامه دهند و از مزایای دفترچه درمانی، بازنشستگی و مستمری بازماندگان ، طبق مقررات موجود، بهره مند شوند. این افراد حق بیمه خود را شخصاً به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کنند.

پرسش: «بابت تأخیر پرداخت حق بیمه، جریمه ام کرده اند، اما من به این جریمه اعتراض دارم چون به نظر می رسد بیش از میزان قانونی باشد. وقتی به تأمین اجتماعی مراجعه کردم یکی از کارمندان گفت در هر حال باید اول جریمه و حق بیمه را بپردازی تا بعد بتوانی شکایت کنی. لطفاً بگویید برای گرفتن حقم باید به چه کسی مراجعه کنم؟»

پاسخ: به نظر می رسد شرایط و خواسته شما با ماده 42 قانون تأمین اجتماعی منطبق باشد. طبق این ماده قانونی، «در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تأخیر تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد، می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ ، اعتراض خود را کتباً به سازمان تسلیم نماید. سازمان مکلف است اعتراض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیئت بدوی تشخیص مطالبات مطرح نماید.» توجه داشته باشید که اگر در مدت قانونی مقرر اعتراضتان را به هیئت بدوی ارائه نکنید، تشخیص سازمان، در مورد حق بیمه و جریمه، قطعی است و باید آن را تمام و کمال پرداخت کنید.

چگونگی تعیین مقرری بیمه بیکاری

پرسش: «کارگری که استخدام کرده ام، افغانی است. او می گوید که مجوز کار دو ساله گرفته است. آیا امکان دارد؟»

پاسخ: طبق ماده 124 قانون کار، «پروانه کار با رعایت مواد این قانون حداکثر برای مدت یک سال صادر یا تمدید و یا تجدید می شود.» بنابراین، تمدید دوساله پروانه کار، نه ممکن و نه قانونی است. اکیداً توصیه می کنیم پیش از به کار گرفتن اتباع خارجی، پروانه کار آن ها را بررسی و در صورت وجود هرگونه شبهه، با واحد اشتغال اتباع خارجی اداره کار مشورت کنید. توجه داشته باشید که بر اساس ماده 181 قانون کار، « کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه  کارند و یا مدت اعتبار پروانه  کارشان منقضی شده است، به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آن چه در پروانه  کار آن ها قید شده است، بپذیرند و یا در مواردی که رابطه  استخدامی تبعه  بیگانه با کارفرما قطع می گردد، مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.»

پرسش: «اعضای شورای عالی کار چه کسانی هستند؟»

پاسخ: به استناد ماده 167 قانون کار، اعضای شورای عالی کار عبارتند از: « الف- وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت؛ ب- دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیئت وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد؛ ج- سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان؛ د- سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار.»

پرسش: «مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری، به صورت ماهانه پرداخت می کنند، چگونه تعیین می شود؟ در صورتی که قبل از بیکاری، به دلیل از کار افتادگی جزئی، مستمری دریافت کنیم، آیا مستمری پس از بیکاری قطع می شود؟»

پاسخ: میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری، معادل 55 درصد متوسط حقوق روزانه بیمه شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا 95 درصد قابل افزایش است. البته این در صورتی است که مزد فرد بیکار شده بسیار بیشتر از حداقل دستمزد باشد. طبق بند «ب» تبصره ماده 7 قانون بیمه بیکاری، «در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از 80 درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.» همچنین، بر اساس تبصره 3، بند«ج»، ماده 7 قانون بیمه بیکاری، «دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی گردد.»